Tempos difíceis*……. czyli o wzlotach i upadkach
Za czasów dyktatury najlepsze filmy powstawały w Brazylii poza obiegiem oficjalnym. Rozpoczęcie demokratycznych przemian miało być szansą na wyjście z podziemia wielu reżyserów. Wkrótce jednak okazało się, że pieniędzy na realizację filmów jak nie było, tak nie ma. Podczas swojej kadencji, Fernando Collor de Melo (1990- 1992), prezydent wyłoniony podczas pierwszych wyborów powszechnych po obaleniu reżimu, rozwiązał Narodową Radę Kina – Conselho Nacional de Cinema (Concine), Fundację Kina Brazylijskiego – Fundação do Cinema Brasileiro i Brazylijskie Przedsiębiorstwo Filmowe – Empresa Brasileira de Filmes (EMBRAFILME) Organy te odpowiedzialne były za produkcję, dystrybucję i promocję kina narodowego.Ich działanie od wielu lat pozostawiało wiele do życzenia. Jednak ich likwidacja i brak jakichkolwiek innych rozwiązań oznaczała prawdziwą katastrofę dla kinematografii brazylijskiej. Sytuacja była tak zła, że z braku rodzimych obrazów, Festiwal Kina Brazylijskiego (Festival do Cinema Brasileiro) otworzył się na produkcje z innych krajów Ameryki Południowej. Na Festiwalu Brasilii (Festival de Brasília) do konkursu dopuszczono wszystkie zgłoszone produkcje, nie przeprowadzając wcześniej selekcji.
Alarmujące dane o stanie kinematografii można wyczytać z ankiety przeprowadzonej w grudniu 1992 roku przez dziennik O Estado de S.Paulo:
„61% procent badanych nie było w stanie odpowiedzieć na pytanie, która z produkcji narodowych im się podobała, z czego 39% nie mogło sobie przypomnieć żadnego tytułu, a – o zgrozo – 37% nigdy nie było w kinie na brazylijskim filmie. Ci, którzy pamiętali filmy brazylijskie, wymieniali hity tak stare jak Dona Flor e seus dois maridos lub Xica Silva, oba z lat 70”. (ORICCHIO 2003: 25)
O początkach odrodzenia kina brazylijskiego czytaj: Andorinhas** czyli jaskółki zmian
Słowniczek/Glossário:
*os tempos difíceis – trudne czasy
**as andorinhas – jaskółki
Bibliografia:
Oricchio, Luiz Zanin (2003): Cinema de novo – um balanço crítico da retomada, São Paulo, Estação Liberdade.