Korespondencja z Brazylii – warsztat Cultural Awareness
Agata Błoch, jedna z aktywniejszych osób naszej Fundacji, od marca mieszka, pracuje i uczy się w Brazylii. Dzieli się z nami swoimi wrażeniami i doświadczeniami. Zapraszamy do lektury.
Miałam okazję wziąć udział w warsztacie języka angielskiego poświęconemu trzem przyszłym kluczowym partnerom Brazylii – Rosji, Chinom i Arabii Saudyjskiej. Warsztat odbył się w Brazylii w mieście Uberlandia w stanie Minas Gerais, gdzie aktualnie mieszkam.
Warsztat miał na celu nie tyle zweryfikować znajomość języka angielskiego u Brazylijczyków, co przede wszystkim skupić się na najważniejszych zagadnieniach związanych z ewentualnym nawiązaniem kontaktów biznesowych z nowymi partnerami politycznymi Brazylii. Samo spotkanie było skierowane przede wszystkim do ludzi świata biznesu – przedstawicieli wielkich brazylijskich firm, jak np. największego hurtownika kraju, Martins, ale też adwokatów czy lekarzy.
Podczas rozmów w podgrupach, najpierw wspólnie zastanawialiśmy się nad obecną sytuacją Brazylii. Czego Brazylia się obawia i na co się otwiera. Brazylijczycy boją się
imigrantów – głównie tych z Ameryki Łacińskiej, którzy uciekają ze swoich krajów z nadzieją na lepsze życie w Brazylii. Polityka imigracyjna staje się coraz bardziej restrykcyjna, co odbija się również na polityce wizowej. Wszyscy zgodzili się, że w Brazylii wciąż istnieje pewnego rodzaju system kastowy – oczywiście nie tak widoczny i formalny jak w Indiach. Tutaj ludzie się nie „mieszają” – jakkolwiek dziwnie by to nie brzmiało. Brazylijczycy nie mieszają się z tymi, których status społeczny i materialny jest inny. Bogatszy, lepiej zarabiający Brazylijczyk unika miejsc alternatywnych, gdzie przebywają gorzej sytuowani ludzie.
Gospodarczo Brazylia otwiera się niezwykle dynamicznie. Nowymi partnerami stają się Chiny, Japonia, Arabia Saudyjska i Rosja. Warsztat był przeprowadzony głównie pod tym kątem. Zadaniem uczestników było zorganizowanie pełnej wycieczki biznesowej przez biuro podróży jednego z czterech wymienionych państw dla firmy brazylijskiej. Zadanie na celu miało przygotowanie wyjazdu służbowego dla Brazylijczyków do kraju partnera, aby zapoznać się z firmą i podpisać kontrakty. Zmusiło to do opracowania każdego szczegółu związanego z przybyciem potencjalnego partnera brazylijskiego do nowego kraju. Podczas burzy mózgów zdaliśmy sobie sprawę, że dobry plan wycieczki to nie wszystko. Brazylijczycy muszą nauczyć się, że zanim rozpoczną współpracę z firmą zagraniczną, najpierw muszą dobrze zapoznać się z daną kulturą, jak np. obowiązek wymiany prezentów z chińskimi partnerami, pierwszeństwo mężczyzny w kulturze Arabii Saudyjskiej, czy też bardziej zdystansowany stosunek Rosjan.
Brazylijczycy szybko się uczą, dużo pracują (do 12 godzin dziennie) i przywiązują ogromną rolę do edukacji. Aby wykształcić swoje dziecko, często jest to wysiłek całej rodziny. Ale o edukacji w następnym artykule.
Agata Błoch
————————————————–
Warsztat przeprowadzony przez VISÃO language&communication w Hotelu Presidente w mieście Uberlandia w Minas Gerais