Skip to content
Terra Brasilis
  • STRONA GŁÓWNA
  • O NAS
  • BLOG
  • KONTAKT
Site Search
Kultura

W głowie i na ekranie

  • 1 stycznia 201813 maja 2018
„Recenzyjki stu najlepszych filmów brazylijskich” wg Abraccine – Brazylijskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych.

Choć niektórzy z nas się do tego nie przyznają, nie ma chyba człowieka, który z nadejściem Nowego Roku nie miałby nadziei, że ten rozpoczynający się właśnie okres będzie inny, lepszy, szczęśliwszy. Dlatego mimo wielu porażek, z końcem roku podejmujemy wciąż nowe postanowienia noworoczne, z nadzieją, że uda nam się w nich wytrwać jak najdłużej.

W tym roku my również postanowiliśmy podjąć wyzwanie i zakomunikować je publicznie na fundacyjnym blogu, aby zbyt łatwo się z niego nie wycofać. Wspólnie z naszą nową współpracowniczką – Patrícią Anzini – chcemy w każdą pierwszą niedzielę miesiąca zapraszać Was do czytania krótkich recenzji najlepszych filmów brazylijskich wszech czasów. Aby nie zostać posądzeni o stronniczość w ich wyborze, postanowiliśmy sięgnąć po listę stworzoną w 2015 roku przez Abraccine – Brazylijskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych. Bez obaw, nie będziemy śledzić jej chronologicznie, ale skakać między okresami, gatunkami, twórcami. Mamy nadzieję, że w ten sposób uda nam się zainteresować Was na dłużej i możliwie w krótkim czasie pokazać pełną różnorodność brazylijskiego kina.

Zanim opublikujemy pierwszą recenzję – słów kilka o naszej współpracowniczce:

Patrícia Anzini urodziła i wychowała się w stanie São Paulo. Od dziecka interesowała się literaturą i kinematografią brazylijską. Literaturę swojego kraju poznawała najpierw na Uniwersytecie Stanu São Paulo (UNESP/ Araraquara), a następnie na Uniwersytecie Winnipeg (Kanada), gdzie obroniła pracę magisterską o dialogu brazylijskich poetów z ruchu Poesia Marginal1 (1970) z poetami zaliczanymi do ruchu Tropicalismo2 (1960). Obecnie kończy studia doktoranckie na Uniwersytecie Northwestern w Chicago (USA) w zakładzie Literatury Porównawczej. Bohaterem jej doktoratu jest poeta Walt Whitman3 (1819-1892) i jego tajemniczy wpływ na kulturę i politykę brazylijską. Gdy tylko obowiązki doktoranckie jej na to pozwalają, Patrícia angażuje się w projekty kulturalne, takie jak festiwale filmowe promujące kino brazylijskie w Chicago. My Patrícię poznaliśmy w Lizbonie, również w kontekście filmowym. Podczas swojego rocznego stypendium postanowiła bowiem zorganizować serię pokazów brazylijskich filmów „odrzuconych”, niekochanych z jakiegoś powodu czy to przez krytykę, czy też przez widownię. Pokazy odbywały się w Casa do Brasil.

Dotychczas ukazały się:

Styczeń 2018: „Terra em Transe/Ziemia w Transie”, recenzja po polsku i po portugalsku

Luty 2018: „Cabra marcado para morrer/Chłop skazany na śmierć”, recenzja po polsku i po portugalsku

Marzec 2018: „Que Horas Ela Volta?/Prawie jak matka”, recenzja po polsku i po portugalsku

Kwiecień 2018: „Abril Despedaçado/W cieniu słońca”, recenzja po polsku i po portugalsku

Maj 2018: „Estômago/Żołądek”, recenzja polsku i po portugalsku 

1 Poesia marginal (poezja peryferyjna) – nurt w twórczości młodych poetów tworzących w Brazylii w latach 1970–85, głównie w Rio de Janeiro, powstający poza oficjalnym obiegiem i w opozycji do trwającej od 1964 roku dyktatury wojskowej. Nazywany był również poezją powielaczową ze względu na sposób rozpowszechniania utworów.

2 Tropicalismo (znane również jako Tropicália) – nurt artystyczny zapoczątkowany w Brazylii w drugiej połowie lat 60. Ruch obejmował wiele form ekspresji, takich jak teatr, poezja i muzyka. Czerpał z tradycyjnej kultury brazylijskiej, mieszając ją z popularnymi kierunkami awangardowymi.

3 Walt Whitman (1819 – 1892) – jeden z najważniejszych poetów amerykańskich, nazywany „ojcem wolnego wiersza”.

_ _

Autor: Maria Wróblewska

Fot. Noom Peerapong, Unsplash

Brazylijskie Berlinale 2017
Cinema Novo świata się nie naprawi
terrabrasilis.fund

Kino Literatura

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze posty

  • Demokracja w mundurach, czyli niekończący się eksperyment w historii Brazylii.
  • Stulecie powstania pierwszego brazylijskiego uniwersytetu – sto lat walki o dostęp do powszechnej edukacji wyższej i do prowadzenia badań naukowych
  • Przedsiębiorczość, czyli rebranding niewolnictwa

Wyszukaj według tagów

Afrobrazylijczycy Architektura armia badania naukowe bolsonaro dyktatura edukacja Ekologia Gospodarka Historia Igrzyska Olimpijskie Impeachment Indianie Internet Język Kino Konkurs Książka Kuchnia Literatura militaria Mundial Muzyka nauka Podróże Polonia Protesty Przegląd Prasy Religia szkolnictwo wyższe Sztuka Taniec uniwersytet W mediach wojny wojsko wojskowośc Wybory Wydarzenia

Polub nasz fanpage

Fundacja Terra Brasilis

Poznaj naszą książkę

Dowiedz się więcej
Zobacz, gdzie kupić

Kategorie

  • Inne 23
  • Kultura 152
  • Polityka 107
  • Społeczeństwo 190

Archiwum

Newsletter

Copyright © 2016 by Fundacja Terra Brasilis. All Rights Reserved.

Znajdź nas na Facebooku
© 2013-2016 Fundacja Kultury Brazylijskiej Terra Brasilis NIP 5342486770, KRS 0000400459 ul. Lilpopa 36/8, 05-840 Brwinów Logo: Jakub Sudra, http://sudragrafika.com/
Theme by Colorlib Powered by WordPress