Suchą stopą z Unii Europejskiej do Brazylii
Jeszcze w tym lub najpóźniej w przyszłym roku możliwe będzie przejście suchą stopą z Unii Europejskiej do Brazylii. Ewentualnie można będzie przejechać na rowerze, hulajnodze, motorze lub samochodem. Niepotrzebne będą promy i samoloty. Jak to możliwe? Niedługo otwarty zostanie most na rzece Oyapock, która stanowi granicę pomiędzy Brazylią a Gujaną Francuską.
Gujana Francuska to francuskie terytorium zależne. Jest to państwo od XVII wieku kolonizowane przez Francuzów i jako integralna część Francji Gujana należy do Unii Europejskiej. Dzięki temu Unia Europejska ma blisko 700 km granicy lądowej z Brazylią.
Geneza powstania połączenia sięga 1997 r., kiedy ówcześni prezydenci Brazylii – Fernando Henrique Cardoso oraz Francji – Jacques Chirac, zadeklarowali, że już około 2000 r. będzie możliwy przejazd prostą drogą z Caracas w Wenezueli do Buenos Aires w Argentynie. Jednak okazało się, że pierwsze poważne decyzje podjęto dopiero podczas spotkania ministrów w 2003 r., a układ francusko-brazylijski w tej sprawie został podpisany 15 lipca 2005 r. przy okazji wizyty Luiza Inácio Lula da Silvy we Francji. W efekcie, nim wyłoniono wykonawców minęły kolejne lata i budowa rozpoczęła się na dobre dopiero 13 lipca 2009 r.
Często mówi się o tym, że ta budowa to wyłącznie symbol, a nie wynik potrzeb społeczno-politycznych. Z tego symbolu chciał zapewne skorzystać Nicolas Sarkozy, który najprawdopodobniej będzie walczył o głosy Francuzów (także tych z Gujany) w wyborach prezydenckich 2012 r. Jednak nie jest pewne czy mu się to uda, ponieważ strona brazylijska nie przygotowała jeszcze przejścia granicznego i otwarcie mostu o długości 378 m wciąż się opóźnia.
Na moście spodziewany jest bardzo mały ruch. Wymiana handlowa pomiędzy Brazylią i Gujaną Francuską jest bowiem niewielka (natomiast sama Francja należy do największych partnerów gospodarczych Brazylii). Sporo osób narzeka, że otwarcie mostu spowoduje wejście w życie wielu nowych regulacji europejskich i w rezultacie może utrudniać zamiast ułatwiać przekraczanie granicy. Z drugiej strony jednak Gujana liczy na to, że sprowadzi do siebie wielu inwestorów z Unii Europejskiej, którzy chętniej będą wchodzić w relacje handlowe z Brazylią.
Prędzej czy później Unię Europejską połączy most z Brazylią. Jeżeli jesteście obywatelami UE pamiętajcie jednak, że do Gujany polecicie wyłącznie z dowodem, ale jeśli będziecie chcieli przejść przez most na rzece Oyapock do Brazylii to już musicie mieć ze sobą paszport;)
Janina Petelczyc
———————–
Źródło: 1. France-Brésil : un pont géopolitique
2. Guyane : les déboires du pont sur l’Oyapock