Demokracja i kino czyli posłowie do Elita schodzi na…
W poście Elita schodzi na psy próbowałam odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że filmy José Padilha zdobyły taką popularność wśród publiki brazylijskiej. Ciekawą tezę na ten temat znajdziemy na blogu Questões cinematográficas krytyka i dziennikarza Magazynu Piauí, Eduardo Escorela. Twierdzi on, że na sukces drugiej części Elitarnych (Tropa de Elite – O inimigo agora é outro, 2010)wpłynął czas premiery filmu , która odbyła się tuż przed drugą turą wyborów prezydenckich. Jej problematyka – bezpieczeństwo publiczne oraz korupcja – znalazły się wśród najbardziej dyskutowanych tematów w okołowyborczej debacie publicznej. Powodzenie obrazu José Padilha obnaża, według bloggera, rezerwę i nieufność z jaką Brazylijczycy traktują świat polityki. Pójście na film, który tak dosadnie komentuje korupcję i nieudolność władz to swego rodzaju manifest. Warto zaznaczyć, że Brazylia to jedno z niewielu Państw na świecie, w którym wzięcie udziału w wyborach to konstytucyjny obowiązek. Nieobecności należy usprawiedliwić pod karą grzywny. Trzykrotne niestawienie się przy urnach grozi zaś anulowaniem numeru CPF (Cadastro de Pessoas Físicas) – odpowiednika polskiego NIPU. Numer ten jest niezbędny między innymi do składania deklaracji podatkowych oraz do zawierania umów z bankami. Według Eduarda Escorela sequel Elitarnych stał się pewnego rodzaju wentylem bezpieczeństwa. Sceptyczni i nieufni polityce poszli do kina nakarmić swoje frustracje, by następnie oddać głos i w ten sposób karnie wypełnić swój obywatelski obowiązek.
Marysia W.
Chcesz wiedzieć więcej o Tropa de Elite 2 – czytaj: Eduardo Escorel, A pausa que diverte: http://revistapiaui.estadao.com.br/edicao-50/questoes-cinematograficas/a-pausa-que-diverte